نقدینگی چند برابر شده اما به بخش تولید نرسیده است /دولت پاسخی ندارد!


 به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید امیر سیاح در مناظره‌ای با عنوان رویکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که دولت انجام داد که مطمئن نیستم دستاورد باشد آن است که در اوایل کار خود به فعالین اقتصادی صراحتاً علامت داد که من این رویکرد را دارم که سرمایه و تکنولوژی خارجی را به ایران می‌آورم و با دنیا دوست می‌شوم و از این طریق مشکلات حل شده و رشد اقتصادی حاصل می‌شود اما این امر اتفاق نیفتاد.
وی افزود: در نتیجه این امر، هر فردی که می‌خواست تجهیز و نوسازی در فعالیت اقتصادی خود داشته باشد دست نگهداشت، زیرا دولت گفته بود که فتح‌الفتوح ایجاد می‌شود و مشکل آب خوردن مردم نیز حل خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: بر اثر وعده‌ای که داده شده بود، مسکن به رکود رفت و بسیاری از زیرمجموعه‌های آن نیز راکد شد و سرمایه‌گذاری کمتری در این بخش صورت گرفت؛ نرخ سرمایه‌گذاری واقعی منفی شد، کارخانه‌های زیادی تعدیل نیرو کردند و وضعیت بیکاری به شکل بدی درآمد.
به گفته سیاح، یک دستاورد ناهنجاری که دولت در اقتصاد به عمد انجام داد ایجاد رکود بود که البته بخشی از آن به خاطر کنترل تورم صورت گرفت.


وی اضافه کرد: آنچه در وضعیت فعلی اقتصاد مشاهده می‌شود نتیجه همین تیم اقتصادی است که در تصمیمات اقتصادی دولت‌ها در 28 سال اخیر دخیل بوده و حتی در دولت آقای احمدی‌نژاد نیز مشاهده شده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد کشور دارای پیچیدگی‌های زیادی است که این تیم آنها را نمی‌بیند؛ گفت: تیم یاد شده در حالی که طرفدار آزادی و رقابت است اما در عمل، سیاست‌هایی که برای رقابت پیشنهاد می‌شود را مورد قبول قرار نمی‌دهد یا در سمتی دیگر به حدی تسهیل ایجاد می‌کند که ایران تبدیل به بهشتی برای فرار مالیاتی می‌‌شود.
سیاح ادامه داد: سیستم ایران‌کد که برای رصد و جلوگیری از قاچاق کالا در گذشته ایجاد شده بود، کنار گذاشته شد؛ همچنین کارت هوشمند سوخت نیز توسط دولت به راحتی کنار گذاشته شد.
به گفته وی، مهم‌ترین‌اشکال این تیم آن است که فرهنگ اقتصادی کشور را خراب کرده و چنین تلقین کرده قناعت و ایثار بد است و تجمل‌گرایی و حرص برای مال‌اندوزی و... را ‌اشاعه داده است.
این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه افرادی که نگاهی لیبرالی به اقتصاد دارند وقتی که درباره فقر با آنها صحبت می‌کنیم می‌گویند این امر خارج از نگاه اقتصادی است؛ گفت: اما ما می‌گوییم اگر مشکل کارگر حل نشود سایر مسائل اقتصادی نیز مرتفع نخواهد شد.سیاح بیان کرد: زمانی که اقتصاد به این اندازه بیمار است در ابتدا باید فضای کسب و کار را در کشور بهبود دهیم، زیرا در این شرایط نه تنها سرمایه‌گذار خارجی به کشور نمی‌آید بلکه سرمایه‌گذار داخلی نیز سرمایه خود را خارج می‌کند.
وی با بیان اینکه دولت آمریکا از ایجاد تکنولوژی‌های پیشرفته حمایت می‌کند افزود: فن‌آوری آیفون با پول پنتاگون ایجاد شد و همه فن‌آوری‌های جدید با پول دولت بوده بنابراین فشار دولت برای کمک به توسعه تکنولوژی‌ها لازم است.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: وقتی از مسئولین دولتی سؤال می‌شود چطور نقدینگی چند برابر شده اما به تولید وصل نشده است؟ جوابی ندارند.
به گفته سیاح، رویکردهای مناسبی برای مبارزه با قاچاق، فساد، بیکاری و... در مراکز مطالعاتی حاکمیتی وجود دارد که به طور کامل قابل اجرا هستند و راه آن است که دریای نقدینگی به کویر تولید وصل شود.